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Eine Sammlung und Auswertung verschiedener xRM-Begriffserklärungen | Von Johannes Britsch

Entdecker

Im ersten Beitrag dieser Serie wurde gezeigt, dass “xRM” als Abkürzung für “Extended…” bzw. in letzter Zeit vor allem für “Anything Relationship Management” verwendet wird. Der nun folgende Artikel hat zum Thema, was verschiedene Quellen unter diesem Begriff verstehen. Hierzu werden charakteristische Definitionen von Marktforschern, Wissenschaftlern, der Presse, Firmen usw. aufgezählt und bewertet.

Marktforscher

Navi Radjou, Laurie M. Orlov, Meredith Child: “Apps for Dynamic Collaboration”, 5/2001:

“To collaborate effectively, firms will need a new breed of apps called eXtended relationship management (XRM) to help them speed up and expand the scope of supplier, channel, and customer relationships. XRM apps enable firms to monitor partner status, manage intercompany transactions – and optimize design, production, and service.”

Navi Radjou, Laurie M. Orlov, Marlie Porth: “The Forrester Brief”, 22.6.2001:

“XRM apps […] let firms collaborate effectively across multiple tiers of their value chains.”

Wissenschaft

Arian Zwegers, Herbert Wubben, Ingo Hartel: “Relationship Management in Enterprise Networks”, 2002:

“To enable the cooperation of multiple organizations in supply chains or virtual enterprises, the relations between these partners need to be defined. Configuration and set-up tools are needed to define inter-enterprise relationships, in addition to applications for monitoring, management, and optimization of inter-enterprise business processes. Before processes within a supply chain or virtual enterprise can be executed, the relations between the various partners have to be defined by means of tools for the set-up of these cooperation forms. These so-called eXtended Relationship Management (XRM) services can be used to configure a whole supply chain or virtual enterprise.”

Virgine Schubert: “XRM: Integrated Customer Relationship Management for Pharmaceutical Innovations” (Dissertation), 2005:

“Integrated customer relationship management is translated into the term XRM: targeting all the [kinds of] customers involved in the industry and managing the relationship between them and the pharmaceutical company interdependently. The XRM approach allows a holistic communication strategy appropriate for the pharmaceutical product involved. It includes the explicit consideration of processes, players and positioning.”

Presse

“Xenis Group setzt auf XRM”, in: Computerwelt,10/2000:

“Die XEN Information Systems AG richtet ihre Aktivitäten ganz auf unternehmens-übergreifende Informationsverarbeitung, dem eXtended Relationship Management (XRM) aus. Xenis sieht darin die Fortsetzung des Costumer Relationship Management (CRM), dem im Softwarebereich große Wachstumsraten prophezeit werden. “Unsere Vision ist die Überwindung von Interaktionsgrenzen. CRM und in weiterer Folge auch XRM wird für alle Unternehmen zum Must”, sagt Martin Stagl, Vorstandsvorsitzender von Xenis.”

Mario Apicella: “Fill the partnership gap”, in: InfoWorld, 10/2001:

“…the XRM (extended relationship management) acronym, indicating […] more complex transactions, including those with business partners.”

Thomas Schildhauer: “Lexikon Electronic Business”, 2003:

“Extended-Relationship-Management-Konzept (XRM). Mit XRM werden die Interaktionen mit der Unternehmensumwelt optimiert und dadurch profitables und durchgängiges Relationship Management ermöglicht.”

L. Grivel: “Customer feedbacks and opinion surveys analysis in the automotive industry”, in: WIT Press, 2005:

“eXtended Relationship Management […] covering CRM (Customer Relationship Management), ERM (Employee Relationship Management), SRM (Supplier Relationship Management)”

Marshall Lager: “The Message Has Two Faces”, in: CRM Magazine, 10/2009:

“…social media, social CRM, CRM 2.0, xRM – all arguable examples of new branding trying to mask old concepts.”

Firmen

Michael Büning (Team4), in: Acquisa Sonderheft zur CRM-expo, 2005:

“Es geht um die Bezie­hungen, die jedes Unternehmen pflegt – zum Kunden, zu Geschäftspartnern, zu Lobbyisten und Einrichtungen, mit denen Unterneh­men im Kontakt stehen. Alle wol­len umhegt und gepflegt werden. Das geht jedoch über den typischen CRM-Ansatz hinaus, der sich weitge­hend auf die statische Zuordnung einer Person zu einer Firma konzentriert.”

Microsoft: “The xRM Advantage for Solution Builders” (White Paper), 4/2010:

“The ‘X’ in xRM stands for ‘anything’, connoting the framework’s flexibility to accelerate the development [of] applications for virtually any type of relationship…”

Ascentium: “CRM: The tip of the xRM Iceberg” (White Paper), 2010:

“The object could be a customer, but it could also be a grant, building, or a potential candidate for hire. The key question is: “Do I need to track the information and activities related to this entity?” If the answer is “yes,” then you should be thinking xRM, where the ‘x’ might represent ‘supplier,’ ‘channel,’ ‘partner,’ or some other term.”

Internet

Bill Reckrad: “xRM – Managing Relationships With Business Software“, 2/2010:

“Examples of where this xRM can fit include: Recruiting […] Personnel Management […] Vendor Management […] Legal Management […] Event Management […] Professional Association […] Government or Non-Profit Agency […] Shipping, Logistics or Services…”

Wikipedia.org: “xRM“, 6/2010:

“xRM, Anything Relationship Management is a strategy that takes CRM (Customer Relationship Management) one step further, focusing on managing all relationships – not just those with customers. The “X” in XRM stands for “All.” XRM provide a comprehensive, unified system for all aspects of business.”

Mein Kommentar

Einige Erkenntnisse lassen sich aus dieser auszugshaften Aufstellung von xRM-Definitionen ableiten:

  • xRM wird bereits seit ca. 10 Jahren in unterschiedlichsten Publikationen diskutiert,
  • Früher war vor allem von “Extended…” die Rede, heute von “Anything Relationship Management”,
  • Gepusht wird das Konzept ab ungefähr 2008 von Software-Firmen wie Microsoft.

Aktuelle, definitionsübergreifende Punkte lassen sich wie folgt zusammenfassen:

  • Weiterentwicklung von Kundenbeziehungsmanagement-Systemen hin zu xRM-Plattformen,
  • Beziehungsfokus über Kunden hinaus, hin zu allen Beziehungen, die Organisationen umgeben,
  • Möglichkeit der Integration sämtlicher Beziehungsstänge über eine flexibel aufgebaute Software,
  • Betonung der Wichtigkeit der Steuerung und des Managements von Geschäftskontakten,
  • Generell die Darstellung von Unternehmen und ihrer Tätigkeit über Beziehungen bzw. Netzwerke.

Schlusswort: Die Liste ist natürlich nicht vollständig. Wenn jemand weitere gute Begriffserklärungen hat – nur her mit Kommentaren!

Autor: Johannes Britsch

Johannes Britsch ist Doktorand an der Uni Mannheim. Seine Interessen umfassen xRM, Managementkonzepte, KMU sowie Entrepreneurship. Er ist "Erbauer" dieses Blogs und schreibt manchmal in der dritten Person von sich.

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